Deze week opmerkelijk nieuws uit de gemeente Alphen-Chaam. Burgemeester Nuijten sprak de wens uit om  een nieuwe gemeente te vormen met Gilze en Rijen en Baarle-Nassau. Vervolgens ging de discussie over de vorm zoals waarom er niet rechtstreeks de dialoog was aangegaan. Voor Gilze en Rijen is een fusie niet aan de orde vertelde waarnemend burgemeester Boelhouwer.

Dit nieuwsfeit staat niet op zichzelf. De provincielaag wil hier en daar ook gaan fuseren zoals Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.  Sommige provincies lopen ook leeg, in Zeeland verdwijnt waarschijnlijk de politie, rechtbank en belastingen. En ook het Rijk ontziet zich niet, een compacte rijksdienst moet de ICTgaan vormgeven. En bij de politie is de Nationale Politie het nieuwe credo.

Bezuinigingen zullen als een katalysator werken voor verdergaande samenwerking en fusies. Vooral ook omdat ICT oplossingen zo  complex en duur zijn geworden  dat kleine organisaties de investeringen niet meer kunnen opbrengen. Of dat altijd goed uitpakt is een tweede. Na het zien van tv-uitzending Zembla gisteren over het BVH systeem van de politie raak je op zijn  zachtst niet enthousiast over centrale ICT oplossingen.

Een stap voorwaarts  is al gezet, we hebben NORA, WILMA, GEMMA en PETRA. DIV is een belangrijke speler bij de geschetste ontwikkelingen  en zal medeverantwoordelijk worden hoe de informatie van de overheid wordt vorm gegeven. DIV zou ook meer moeten samenwerken en kennis uitwisselen om een goed gesprekspartner te worden/ blijven.

En BREED kan hier een goed platform voor zijn.

 

Wat zijn jouw ideeën hierover ?

Weergaven: 411

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Zie ook deze berichtgeving over Enschede en Losser,  zijn beide DIV/ICT afdelingen ook gefuseerd ?

kleine aanvulling, BVH is juist niet een resultaat van een goed ontworpen centrale architectuur...

Een beter voorbeeld is het omgevingsloket.

@Remko, Ik zeg ook:

 

Of dat altijd goed uitpakt is een tweede. Na het zien van tv-uitzending Zembla gisteren over het BVH systeem van de politie raak je op zijn  zachtst niet enthousiast over centrale ICT oplossingen.

 

Overigens werkt het OLO ook niet naar behoren....

Zolang circa 80% van de Nederlandse gemeenten zich genoodzaakt voelen om de automatisering van het OLO teniet te doen door alles na binnenkomst weer op papier af te drukken beschouw ik het OLO loket als voorbeeld van hoe het niet moet.

De handicap binnen Nederland is mijns inziens dat de noodzaak van architectuur binnen automatisering nog steeds onderbelicht wordt.

 

@Leon,  je had het niet beter kunnen verwoorden !!!!!
:-) dit is niet alleen bij de gemeente het geval

@Remco Helaas heb je helemaal gelijk. Dit geldt ook voor provincies, waterschappen, zorginstellingen, ministeries, zbo's, nutsbedrijven, vervoerbedrijven, onderwijsinstellingen en ga zo maar door.

 

Misschien is het niet alleen een kwestie of 80% van de gemeenten en andere overheidsorganisatie zich alleen maar genoodzaakt voelen om alles uit te printen, maar dat de meeste organisaties zich een dergelijke digitale manier van werken nog helemaal niet kunnen permitteren. Daarvoor zijn hun systemen nog onvoldoende geschikt. Het lijkt mij meer een kwestie van op zichzelf prachtige digitale ambities die door de overheid zonder goede bottom-up afstemming zijn doorgedrukt. Besluitvorming is immers al achter de rug en nu maar even implementeren lagere overheden! O ja, voordat ik het vergeet, per 1 jan 2012 gaat de Wet in werking. En natuurlijk voldoet u al aan de archiefwettelijke bepalingen ten aanzien duurzaamheid en authenticiteit zoals diezelfde overheid u voorschrijft. Succes!

 Daarnaast laten deze autonome organisaties zich moeilijk in een echte eenduidige architectuur dwingen omdat ieder weer zo zijn eigen opvattingen en voorkeur heeft. We zijn het allemaal wel over het belang eens, maar als er keuzes moeten worden gemaakt willen we toch weer net wat anders. Klinkt misschien wat rigoureus, en voor velen  vloeken in de kerk, maar willen we echt iets bereiken zou de overheid een generieke informatiearchitectuur eenduidig moeten voorschrijven, verplichten en dit uit de autonomie van de genoemde overheidsorganisaties halen. Dat gaat verder dan NORA, WILMA, GEMMA etc. Anders zullen we telkens weer tegen deze verschijnselen aan blijven lopen.  Bovendien hebben we dan de groots mogelijke schaalvergroting waardoor het professionele niveau waar hosting en continuïteit kan worden waargemaakt. Maar ook hier is vroegtijdig bottom-up afstemming van groot belang voor het slagen of falen.

Wat mij de afgelopen 22 jaar ervaring met DIV omgeving en inzet van ict is opgevallen is dat men daar vaak allang zag dat, en waarom iets niet zou gaan werken. En ook zijn daar signalen van afgegeven, maar vaak genegeerd.  Dat is niet altijd een kwestie van een DIV die maar niet in staat is zich te profileren, al zitten die er zeker tussen.  Maar vaak van een hardnekkige bijna NLP geprogrammeerde beeldvorming bij management en bestuur van de begrippen DIV en archief.

 

Waarom geen overheidscloud waarin alle overheidslagen een domein hebben.  Architectuur opgelost en e-depot opgelost? Realiseer mij dat dit wat simpel en wat kort door de bocht is gesteld. Maar voorzie dat dit toch de ontwikkeling gaat worden.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden